Стимулююче регулювання та переваги його впровадження

 

Середня тривалість експлуатації електричних мереж складає понад 40 років, а їх знос досягає 60-85%. При цьому навантаження на електромережі зростає із року в рік.  В ситуації, що склалася,  енергопостачальні компанії не мають необхідних ресурсів  для забезпечення  безперебійного,  якісного та надійного електропостачання.

Стан мереж та енергетичного обладнання, необхідність в додатковій потужності для споживачів електричної енергії вимагають значних інвестицій, які можуть бути залучені лише за зміни  моделі  отримання доходу енергетичних підприємств.

Такою моделлю, загальноприйнятою у світовій практиці діяльності енергетичних компаній, є впровадження стимулюючого регулювання.

Досвід розвинених країн свідчить про високу ефективність стимулюючого регулювання. Наприклад, Великобританії вдалося у 2 рази скоротити витрати розподільчих компаній та тарифи на передачу електроенергії за 15 років. У Румунії знос активів зменшився з 75% до 48% протягом 2004-2011 років.

На даний час Національною комісією, що здійснює державне регулювання в сфері енергетики, затверджено пакет нормативних документів щодо впровадження та застосування стимулюючого регулювання для обленерго.

 

Стимулююче регулювання (RAB-регулювання) – це система тарифоутворення , яка  передбачає встановлення фіксованих тарифів на передачу та постачання електроенрегії на довстроковий період та буде стимулювати енергокомпанії зменшувати (оптимізовувати) свої витрати. Крім того, стимулююче регулювання зобов’язуватиме енергопостачальні компанії підвищити якість та надійність постачання електричної енергії споживачам.

 

Переваги від запровадження стимулюючого регулювання

Переваги для споживачів електроенергії

• підвищення якості і надійності з енергопостачання

• в перспективі зменшення тарифів від скорочення неефективних витрат енергокомпанії

 

Переваги для економіки України

• Залучення масштабних інвестицій для розвитку галузі

• Прозорий механізм тарифоутворення

• Можливість розвитку регіону без державної підтримки

 

 

Переваги для енергетичних компаній

• прогнозованість доходу, що забезпечує можливість залучення довгострокових інвестицій, у т.ч. на міжнародних ринках капіталу

•  стимул для зниження витрат (можливість розпорядження економією від скорочення операційних витрат  протягом регуляторного періоду)

•  збільшення ринкової вартості компанії

 

Нормативні документи, які стосуються впровадження
стимулюючого регулювання:

Постанови НКРЕ.

від 11.07.2013 № 898 «Про затвердження Порядку визначення необхідного доходу від здійснення діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом у разі застосування стимулюючого регулювання»;

від 11.07.2013 № 899 «Про затвердження Порядку визначення регуляторної бази активів суб’єктів природних монополій у сфері електроенергетики»;

від 11.07.2013 № 900 «Про затвердження Порядку розрахунку роздрібних тарифів на електричну енергію, тарифів на передачу електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами, тарифів на постачання електричної енергії за регульованим тарифом у разі застосування стимулюючого регулювання»;

від 23.07.2013 № 1009 «Про встановлення параметрів регулювання, що мають довгостроковий строк дії, для цілей стимулюючого регулювання»;

від 26.07.2013 № 1029 «Про застосування стимулюючого регулювання у сфері передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами»;

від 26.07.2013 № 1031 «Про затвердження Порядку розподілу активів, витрат та доходів між видами діяльності ліцензіатів з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та/або з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами»;

від 26.07.2013 № 1030 «Про затвердження Процедури встановлення тарифів для ліцензіатів з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та/або з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами у разі застосування стимулюючого регулювання»;

від 26.07.2013 № 1032 «Про затвердження Порядку визначення необхідного доходу від здійснення діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами у разі застосування стимулюючого регулювання».

У ВАТ «Тернопільобленерго» було проведено три семінари  щодо запровадження стимулюючого регулювання.

План проведення семінарів щодо стимулюючого регулювання:

І. Семінар (22.10.2015р.)

1. Про запровадження стимулюючого регулювання.

2. Переваги застосування стимулюючого регулювання.

3. Нормативно-правові документи, що регламентують запровадження стимулюючого регулювання.

3.1. Cтратегія сталого розвитку «Україна-2020» затверджена Указом Президента України від 12.01.2015р. №5/2015.

3.2. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 04.03.2015р. №213-р» «Про затвердження плану заходів з виконання Програми діяльності Кабінету Міністрів України та Стратегії сталого розвитку «Україна-2020» у 2015 році».

3.3. Закон України «Про  природні монополії» від 20.04.2000р. №1682-ІІI зі змінами.

3.4. Постанова НКРЕ від  26.07.2013р. №1029 "Про застосування стимулюючого регулювання у сфері передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами".

ІІ. Семінар (25.11.2015р.)

1. Виконання заходів «Плану роботи ВАТ «Тернопільобленерго» з підготовки до переходу до стимулюючого регулювання» у жовтні 2015р.

2. Нормативно-правові документи, що регламентують запровадження стимулюючого регулювання.

2.1. Постанова НКРЕ від  11.07.2013р. №899 "Порядок визначення регуляторної бази активів суб’єктів природних монополій у сфері електроенергетики".

2.2. Наказ Фонду Державного майна України від 12.03.13р. №293  "Про затвердження методики оцінки активів суб’єктів природних монополій, суб’єктів господарювання на суміжних ринках у сфері комбінованого виробництва електричної та теплової енергії".

2.3. Постанова НКРЕ від 23.07.2013р. №1009 «Про встановлення параметрів регулювання, що мають довгостроковий строк дії, для цілей стимулюючого регулювання».

2.4. Постанова НКРЕ від  26.07.2013р. №1031 "Про затвердження Порядку розподілу активів, витрат та доходів між видами діяльності ліцензіатів з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та/або з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електромережами".

ІІІ. Семінар (10.12.2015р.)

1. Виконання заходів «Плану роботи ВАТ «Тернопільобленерго» з підготовки до переходу до стимулюючого регулювання» у листопаді 2015р.

2. Нормативно-правові документи, що регламентують запровадження стимулюючого регулювання.

2.1. Постанова НКРЕ від 13.12.2012р. №1627 "Про затвердження Порядку формування інвестиційних програм ліцензіатів з передачі та постачання електричної енергії".

2.2. Постанова НКРЕ від 26.07.2013р. №1032  "Порядок визначення необхідного доходу від здійснення діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами у разі застосування стимулюючого регулювання".

2.3. Постанова НКРЕ від 11.07.2013р. №898  "Порядок визначення необхідного доходу від здійснення діяльності з постачання електричної енергії за регульованим тарифом у разі застосування стимулюючого регулювання".

2.4. Постанова НКРЕ від 26.07.2013р. №1030  "Процедура встановлення тарифів для ліцензіатів з постачання електричної енергії за регульованим тарифом та/або з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами у разі застосування стимулюючого регулювання".

3. Показники надійності електропостачання споживачів.

 

 


Офіційний веб-сайт Міністерства енергетики та вугільної промисловості України

Офіційний веб-сайт Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг